تبلیغات
کتابخانه سیدالشهدا - مطالب مهر 1397
 
کتابخانه سیدالشهدا
شنبه 21 مهر 1397 :: نویسنده : شیربندی
Related image



نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
سه شنبه 17 مهر 1397 :: نویسنده : شیربندی

۱. کتاب‌هایی بخوانید که عکس‌های زیبایی داشته باشند
بدترین کتاب برای کودکانِ زیر پنج سال، آنهایی هستند که عکس‌های ساده و متن کوتاهی دارند. اگر این کتاب‌ها را با کتاب‌های مصور مقایسه کنید، می‌فهمید که کتاب‌هایی که تصویرهای ساده دارند، آن‌قدرها سر صحبت را باز نمی‌کنند. مایکل موریسون در یکی از مؤسسات خیریه به خانواده‌های کم‌درآمد کمک می‌کند ارتباطات کلامی خود با کودکان را پرورش دهند و از این طریق یادگیری آنها در خانه را بهبود ببخشند. موریسون می‌گوید: «این کار برای رشد کودک حیاتی است. از نقل‌قول‌های قدیمی کتاب‌های کودکان که هر پدر و مادری باید دوباره بشنود هم نباید غافل شد.»

۲. درمورد تصاویر سؤالاتی بپرسید
موریسون می‌گوید کودکان در دوره‌ی ۱۶ تا ۲۴ماهگی، بیشتر از هر زمان دیگری در زندگی‌شان، به‌طور روزانه کلمات را می‌آموزند. اولین و آسان‌ترین کلماتی که کودک یاد می‌گیرد، از طریق نشان‌دادن تصاویر کتاب است: کلماتی مانند «سگ» و «درخت». اگر تصویر یک سگ را می‌بینید، از کوچولوی خود بپرسید «سگ رو می‌بینی؟» یا «سگه چه رنگیه؟» این دانش اولیه‌ی لغات به کودکان کمک می‌کند سریع‌تر کلمات دیگر را یاد بگیرند. خیلی زود «سگ» تبدیل می‌شود به «سگ قهوه‌ای» و بعد «سگ قهوه‌ای» تبدیل می‌شود به «سگ قهوه‌ای داره می‌دوه». اگر از این روش استفاده کنید، می‌بینید کودکان از آنچه انتظار دارید، باهوش‌ترند.

۳. وقتی برای دلبندتان کتاب می‌خوانید، او را در آغوش بگیرید


این به کودک کمک می‌کند احساس راحتی و نزدیکی و همچنین لذت کتاب‌خواندن را یکجا درک کند. درنهایت [معلمان] می‌توانند سر کلاس، کتاب‌ها را راحت‌تر بلندبلند بخوانند. موریسون می‌گوید این کار الان دیگر برای هر کودک پیش‌دبستانی لازم است.

۴. درمورد نکاتِ واضح حرف بزنید
به چیزهایی اشاره کنید که برای شمایی که بزرگ‌سال هستید، واضح به‌نظر می‌رسند، مثلا اسم نویسنده را به او بگویید و بپرسید که نویسنده چه کار می‌کند. به کودک نشان دهید چطور کتاب را نگه دارد. نشان دهید چطور جمله‌ها را از راست به چپ بخواند. نشان دهید ورق‌زدن چطور است. دانستن این قدم‌های اولیه‌ی کتاب‌خواندن باعث می‌شود وقتی موقع مناسب فرارسید، خواندن مستقل برای کودک‌تان آسان‌تر باشد.

۵. داستان را به زندگی واقعی مربوط کنید
اگر داستانی که می‌خوانید، درمورد دختری است که به سوپرمارکت رفته، در مورد وقتی حرف بزنید که شما با هم به سوپرمارکت رفته بودید. از کودکان ۳ سال به بالا سؤالات پایان‌باز بپرسید (چه کسی، چه چیزی، کجا و چرا) تا بحثی درمورد داستان‌گویی بین‌تان آغاز شود. وقتی داستان را به بخشی از زندگی واقعی مربوط می‌کنید، کودک بهتر می‌تواند کتاب و لغات را به‌خاطر بسپارد، خصوصا بخش‌هایی از زندگی که کودک شما هم آن را تجربه کرده است.

۶. از خواندن برای حرف‌زدن با کودک استفاده کنید
واقعا مهم نیست کتاب را تمام کنید؛ آنچه اهمیت دارد، حرف‌هایی است که هنگام کتاب‌خواندن با فرزندتان می‌زنید. اگر والدین با اشتیاق به همه‌ی سؤالات پاسخ دهند، حتی اگر سؤالات کودک تمامی نداشته باشند، نوعی بده‌بستان کلامی بین آنها برقرار می‌شود که مهارت‌های شناختی و اجتماعی او در دنیای واقعی را بهبود می‌دهد. سؤالاتی درمورد تصویرهای کتاب بپرسید و اجازه بدهید مکالمه از آنجا شروع شود.

۷. راحت صداهای عجیب‌‌وغریب و ادای شخصیت‌ها را دربیاورید


بوم! ما! بنگ! این صداها ممکن است خجالت‌آور به‌نظر برسند، ولی بچه باید آنها را بشنود. تازه خوشش هم می‌آید که شخصیت بامزه‌ی شما را ببیند. موریسون می‌گوید انواع صداها و اداهایی که درمی‌آورید، یکی از مهارت‌های سوادآموزی ابتدایی است که درنهایت به آنها کمک می‌کند صداها و واحدهای کلامیِ سازنده‌ی کلمات را تشخیص دهند. تشخیص‌دادن و شنیدن این واحدهای صدایی به کودک کمک می‌کند بتواند کلمات کامل را ادا کند.

۸. برای کودکان زیر ۲ سال، کتاب‌های تعاملی انتخاب کنید
برای کودکانی که در دوره‌ی توجه کوتاه‌مدت قرار دارند، کتاب‌های برجسته، کتاب‌های انگشتی و کتاب‌هایی با جنس‌های مختلف (پارچه‌ای، پلاستیکی و…) برای خواندن تعاملی بهترند، چون این کتاب‌ها سر کودکان را گرم و آنها را جذبِ خود می‌کنند. اگرچه این کتاب‌ها کمی عجیب‌‌وغریب‌اند، باعث می‌شوند کودکان در بزرگ‌سالی، انواع مختلفِ خواندن را با دید وسیع‌تری ببینند. خواندن یک کتاب تعاملی یا برجسته بعد از یک کتاب معمولی مصور کمک می‌کند کودک شما به هر دو نوع کتاب علاقه‌مند شود.

۹. از کودک خود بخواهید آخر کتاب را حدس بزند
«فکر می‌کنی موشه وقتی همه‌جا رو به‌هم ریخت، چی‌کار می‌کنه؟» «فکر می‌کنی هارولد بعدش چی رو نقاشی می‌کنه؟» وقتی از کودک‌تان می‌خواهید حدس بزند بعدا در داستان چه اتفاقی می‌افتد یا به‌یاد بیاورد قبلا چه اتفاقی افتاده بود، به او کمک می‌کنید بعدا بتواند خودش کتاب بخواند. بعدا وقتی بچه برای اولین بار کتابی یک‌فصلی را برمی‌دارد که بخواند، به‌راحتی می‌تواند به‌یاد بیاورد قبلا چه اتفاقی افتاده بود. این مهارت اساسی باعث می‌شود خواندن جذاب‌تر باشد. کدام کودکی دلش نمی‌خواهد بتواند آخر کتاب را حدس بزند؟ این روش حتی به بچه کمک می‌کند قصه‌گوی بهتری شود.

۱۰. از تصاویر کمک بگیرید تا بتوانید رنگ‌ها، شکل‌ها و اعداد را بهتر نشان دهید


توانایی شمارش به‌اندازه‌ی توانایی خواندن اهمیت دارد. درواقع، شمردن مهم‌تر است. طبق گفته‌ی موریسون،‌ اینکه کودک بتواند از یک تا ده را از حفظ بشمارد یک چیز است، و اینکه بتواند شکل‌ها، رنگ‌ها و اعداد را در زندگی واقعی تشخیص دهد، چیز کاملا متفاوتی است. وقتی موقع خواندن این سؤال را بپرسید که «چند تا سیب توی سبد هست؟»، به کودک‌تان کمک می‌کنید اعداد را درک کند و ارتباطات ریاضی را بهتر بشناسد. این کمک می‌کند در آینده سؤالات ریاضی واقعی را بهتر تحلیل کند.

۱۱. اجازه دهید کودک‌تان کنترل را به‌دست بگیرد
اگر بچه را مجبور کنید یک جا بنشیند و کتاب بخواند، فکر می‌کند خواندن تنبیه اوست. درعوض، اجازه دهید او به‌اندازه‌ی قدرت تمرکزش کتاب بخواند. وقتی خسته شد، اجازه بدهید کمی دور اتاق بدود، ولی چند دقیقه بعد دوباره به‌سراغ کتاب بروید. وقتی کودک‌تان خسته یا کسل شد، دست برندارید. درعوض، خودتان به خواندن و نظردادن درمورد داستان ادامه بدهید. معمولا او هم کنجکاو می‌شود و برمی‌گردد پیش‌تان.  




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
دوشنبه 16 مهر 1397 :: نویسنده : شیربندی
Related image




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
یکشنبه 15 مهر 1397 :: نویسنده : شیربندی

روز ملی روستا و عشایر گرامی باد.


روز ملی روستا و عشایر نیز به عنوان یکی از مناسبت های مندرج در تقویم رسمی کشور ثبت گردیده است. ۱۵ مهر ماه به این عنوان نام‌گذاری شده است و در واقع مرکز توسعه روستایی این تقاضا را از شورای فرهنگ عمومی نموده که به منظور تجلیل و تقدیر از زحمتکشان روستایی و عشایری و یاد کردی از خدمات ارزنده آنان به کشور عزیز روزی را به نام روز روستائیان و عشایر غیور و سلحشور ایران معرفی و نام‌گذاری نمایند. معرفی چنین روزی همچنین می تواند به توسعه و ترویج فرهنگ روستایی کمک کند. قطعاً نقش روستا و روستائیان کشور در هر دوره و زمانه ای را به‌ویژه در زمینه توسعه و رشد اقتصادی نباید نادیده گرفت؛ زیرا این قشر شریف و بعضاً محروم از امکانات اولیه زندگی و امور رفاهی، برای عمران و آبادانی ایران زحمات فراوانی را متحمل گردیده اند و در کنار آنان نیز عشایر، این مردمان غیرتمند و صبور که امام آنان را ذخائر این مملکت نامیده اند، در راه داشتن وطنی سرافراز جان فشانی ها و ایثارگری های فراوانی از خود نشان داده اند. متأسفانه در سالیان اخیر به روستا و عشایر آن‌گونه که باید توجه شود نشد؛ هر چند که نظام اسلامی در راستای محرومیت زدایی و ارائه امکانات به مناطق روستایی و عشایری خدمات ارزنده ای ارائه داده، به جهت ممانعت از مهاجرت روستائیان به شرها امکانات لازم را فراهم نکرده و تسهیلاتی برای جبران بخش اعظمی از خسارت روستائیان و عشایر به مزارع و دام‌هایشان بر اثر حوادث و خشکسالی ها داده نشد. راه‌های مواصلاتی از شهر به روستا و بالعکس نیز هنوز جای کار فراوانی دارد که ضرورت ایجاد شبکه های دسترسی روستائیان به مراکز شهری، به‌ویژه برای فروش محصولات زراعی و باغی و دامی از یک سو و درمان و خرید مایحتاج آن‌ها در برخی مناطق صعب‌العبور و کوهستانی یا بیابانی از دیگر سو احساس می شود. از آن گذشته می باید تسهیلاتی مثل حق سکونت در روستا را به بومیان روستا یا کسانی که به هر نحو از شهر ترک مکان نموده اند و در روستا سکنی گزیده یا اشتغال زایی کرده‌اند در نظر بگیرند. ساخت خانه های روستایی برای محرومان توسط بنیاد مسکن کمیته امداد، بهزیستی و مراکز حمایتی و خیریه باید یکی از ضرب‌الاجل‌های کاری تمامی دولت ها و مسئولان عالی کشور و استان‌ها می باشد. رفع مشکل بی آبی یا کم آبی، آموزش‌ها به روستائیان و شهروندان در خصوص مسائل مرتبط با کشاورزی و دامپروری و همچنین توسعه کتابخانه های روستایی و کمک به رفع محرومیت‌های آموزشی روستا و سیاه چادرهای عشایری، بهبود وضع بهداشت و درمان با اعزام پزشکان عمومی و متخصص و مأموران بهداشتی و بررسی مسائل تغذیه ای و رفاهی، فرهنگی و آموزشی، علمی و ترویجی و خصوصاً توجه به مذهب و ابعاد گوناگون کار مذهبی در بین روستائیان و عشایر سیار، در اختیار داشتن وسایل ارتباط جمعی و... در میانه این اقشار می تواند مانع از هجوم ناخواسته این مردمان پاک و صمیمی به شهرهای مملو از دود و آهن و ترافیک و شلوغی و بیماری گرددامیدواریم با سیاست های پیش روی دولت یازدهم جهت توسعه امور روستائیان و عشایر و آسیب شناسی وضع موجود ضمن ایجاد نشاط در بین مردمان روستا و عشایر فضای کسب و کار و گردشگری روستا را گرم نموده و و حتی المقدور مانع اتلاف عمر و سرمایه و محصولات این عزیزان شویم؛ چرا که روستائیان و عشایر، سرمایه های گران‌سنگ کشور در ابعاد اقتصادی، فرهنگی اجتماعی و... هستند. این روز را گرامی می داریم.




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
یکشنبه 15 مهر 1397 :: نویسنده : شیربندی
Image result for ‫روز روستا و عشایر گرامی باد‬‎



نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
شنبه 14 مهر 1397 :: نویسنده : شیربندی
Image result for ‫روز ملی کودک و نوجوان‬‎




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
پنجشنبه 12 مهر 1397 :: نویسنده : شیربندی


به مناسبت روز ملی روستا و عشایر

درمورخ 97/07/15 عضویت در کتابخانه  سیدالشهداء(ع) رایگان می باشد.Related image




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
سه شنبه 10 مهر 1397 :: نویسنده : شیربندی
Image result for ‫حدیث از امام حسین همراه با عکس‬‎



نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
سه شنبه 10 مهر 1397 :: نویسنده : شیربندی
بدون شرح




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


کتابخوان مهر 1395

کتاب‌های «توجیه المسائل کربلا»، «کتابچه فروتن آشپزی»، «لالا لالا عروسک جان» و «موریس و کتاب‌های پرنده» به عنوان آثار ارائه شده در طرح کتاب‌خوان مهر ماه، معرفی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، طرح کتاب‌خوان مهر ماه با معرفی کتاب‌های «توجیه المسائل کربلا» نوشته سید علی اصغر علوی، «کتابچه فروتن آشپزی» نوشته مینو امیرقاسمی، «لالا لالا عروسک جان» سروده اسدالله شعبانی و «موریس و کتاب‌های پرنده» نوشته ویلیام جویس با ترجمه فرمهر منجزی، برای علاقه‌مندان مطالعه و کتابخوانی معرفی شد.
 


توجیه المسائل کربلا (توجیه‌ها و بهانه‌هایی برای با حسین(علیه السلام) نبودن)

نوشته: سید علی اصغر علوی

انتشارات: بسیج دانشگاه امام صادق(علیه السلام)

تعداد صفحات: ۱۶۴

مگر می‌شود فطرت الهی انسان، بیدار باشد و نخواهد فرزند عزیزترین بندۀ خداوند را یاری کند؟ مگر ممکن است مظلومیت حسین فاطمه(علیه السلام)   و یارانش و ظلم عظیم یزید و لشکریان ظلمت را دید و ساکت نشست؟

آن‌ها خودشان هم این سکوت و بی‌تفاوتی را باور نداشتند؛ پس باید خود و دیگران را توجیه می‌کردند؛ می‌دانید که هنگامی که عمل انسان با باورها و ارزش‌های او سازگاری نداشته باشد، آرامش ذهنی خود را از دست می‌دهد. برای آرام‌سازی خود دست به دلیل تراشی می‌زند و بهانه‌های فراوانی پیدا می‌کند؛ گرچه سهل‌انگاران، فراموش‌کاران و ساکتان در برابر این واقعۀ مصیبت‌بار، هرگز در این کار، توفیقی نیافتند...

«توجیه المسائل کربلا» در پی بیان توجیهات اقشار مختلف مردمی است که در مواجهه با دعوت ابا عبدالله الحسین(علیه السلام) قرارگرفتند اما با بهانه‌های مختلف و هر یک به توجیهی از یاری ایشان سر باز زدند. با توجه به اینکه امام زمان ما نیز، ما را برای یاری و قیام خود دعوت می‌نماید، مطالعه این کتاب می‌تواند به ما کمک کند تا دچار سرنوشت کسانی نباشیم که عامل تنهایی ولی خدا، امام حسین(علیه السلام)،  ‌شدند.

نویسنده بعد از برشمردن انواع توجیهات نظیر توجیهات عقیدتی؛ توجیهات سیاسی؛ توجیهات اجتماعی؛ توجیهات اقتصادی؛ توجیهات نظامی؛ توجیهات به ظاهر مقدّس و... در پایان، عمده توجیهات را در ۶ دسته تقسیم و هر یک را تحلیل کرده است که عبارت‌اند از: عقب‌گرد به عقاید جاهلی، دنیاطلبی؛ رهاکردن تکلیف از سوی خواص؛ غفلت؛ ترس از جان و مال و جهل و نادانی.

در قسمتی از کتاب می‌خوانیم:

«مسلم بن کثیر اعرج، لَنگ و از یادگاران جنگ صفین بود، ولی به کربلا آمد و شهید شد.   عبدالله بن عفیف ازدی نابیان بود و از یادگاران جنگ صفین، او را نیز با یاران کربلایی پیوندی است، کربلایی شد و به قافله شهدا پیوست. با وجود این دو شهید بزرگوار دیگر توجیه نابینایی و معلول بودن از ارزش افتاد، کربلا راه هرگونه توجیه را بست! چشم و پایت را از دست دادی، ولی دیگر اعضای بدنت که می‌تواند نثار عزیز فاطمه شود... توان رزم هم که نداشته باشی، باز پیکرت، آبرویت، حضورت آن هم با آن سوابق روشن دل‌گرمی اصحاب خواهد شد و لااقل سیاهی لشکر محبوب خواهی شد.»

پیشنهاد بستۀ فرهنگی «کتاب‌خوان مهرماه» به مخاطبان عزیز این است که هم‌زمان با ماه عبرت‌آموز و پرفیض محرم، «توجیه المسائل کربلا» را مطالعه و آن را به همۀ علاقه‌مندان به موضوع قیام کربلا، معرفی فرمایند.پ


کتابچۀ فروتن آشپزی

نویسنده: مینو امیرقاسمی

نـاشـر: نشر مرکز

تعداد صفحات: ۱۰۴

خانم باشیم یا آقا، وقتی به سبب اوضاع تحصیلی یا شغلی از خانه دور می‌شوید، معمولاً آغاز تجربۀ آشپزی‌مان با راهنمایی مادران یا کسانی که برایمان جایگاه مادری دارند، آغاز می‌شود و چه تجربۀ شیرین و فراموش‌نشدنی‌ای به دست می‌آوریم؛ معمولاً اولین غذاهایی که به این شکل پختنشان را می‌آموزیم تا سال‌های بزرگ‌سالی برایمان جذاب هستند و آن‌ها را خیلی خوب درست می‌کنیم و به‌گونه‌ای استاد آموزش این غذاها به دیگران می‌شویم.

  «کتابچۀ فروتن آشپزی» یک کتاب کاربردی است که در پاسخ یک مادر به سؤال دختر دانشجوی دور از خانه‌اش نوشته شده است؛ اما با کتاب‌های آشپزی معمولی تفاوت بسیاری دارد؛ درواقع مخاطب با خواندن این کتاب، اطلاعات بسیار ارزشمندی در خصوص ارتباط بنیادین تغذیه با فرهنگ به دست می‌آورد. نویسنده هوشمندانه به پیوندهای ذائقۀ سنتی و فرهنگ این سرزمین و دگرگونی‌های ناخواندۀ اجتماعی آن (تهاجم فرهنگی) نیز می‌نگرد و علاوه بر آن از اشاره به سایر مشکلات فرهنگی، اجتماعی و حتّی سیاسی روز، خودداری نمی‌کند.

مینو امیرقاسمی آشپزی را مبتنی بر اصول چندگانه‌ای می‌داند که اجازه نمی‌دهد، بی‌مبالات و اندیشه به امر مهم و حیاتی آشپزی بپردازیم. نویسندۀ نکته‌سنج، علاوه بر آموزش کاربردی دانش ضروری آشپزی، تلاش دارد بینش خواننده را در انواع زمینه‌های معناساز و مرتبط با سنّت ارزشمند آشپزی ایرانی ارتقا بخشد و ضمن پذیرش برخی مؤلفه‌های فرایند ناگزیر مدرنیته، حرکت بر پایۀ سنّت را واجب می‌شمارد. پس از خواندن این کتاب، دیگر آشپزی، در نگاه هیچ‌کس، یک کار پیش پاافتادۀ افراد بیکار نخواهد بود و در هر جایگاهی که باشیم مایلیم گاهی فروتنانه آشپزی کنیم و لذّت ببریم.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «خیلی اهل اندازه‌گیری و گِرَم و مثقال و پیمانه نیستم؛ ولی اینجا قضیۀ مجلسی و آبروداری مطرح است، باید دقیق بود (بین خودمان بماند، تمام اندازه‌های داده شده تقریبی و غیردقیق‌اند). آخر دانشجو، معیار و ترازویش کجا بود؟...»

«کتابچۀ فروتن آشپزی» هدیۀ یک مادر فرهیخته به فرزندش و همۀ فرزندان سرزمینمان است که در قالب یکی از کتاب‌های بستۀ فرهنگی «کتاب‌خوان مهرماه» به کتابخانه‌ها عرضه گشته است؛ آن را بخوانید و با نگاهی نو، جذّاب و فرهنگی به هنر آشپزی، آشنا شوید.


لالا لالا عروسک جان

شاعر: اسدالله شعبانی

تصویرگر: تهمینه حدادی

نـاشـر: کتاب‌های پروانه

تعداد صفحات: ۲۴

نوای آشنای لالایی، تقریباً نخستین صدای دوست‌داشتنی و خاطره‌انگیری است که همۀ ما آن را در گنجینۀ خاطرات کودکی ضبط و ثبت کرده‌ایم. شاید اگر بتوانیم صدای لالایی مادرها یا بزرگ‌ترهایی که برای ما لالایی می‌خواندند را در ذهنمان مرور کنیم با بسیاری از باورها، آرزوها و آمال‌ ایشان آشنا ‌شویم.

لالایی‌ علاوه بر ارزش نوستالژیکی که برای اکثر انسان‌ها دارد، تاریخ ارزشمند ادبیات شفاهی هر قوم‌ را در خود دارد و به بسیاری از وقایع تاریخی، مسائل اجتماعی، حسرت‌ها و امیدها، شرایط اقلیمی ‌و اعتقادات بومی‌ـ ‌مذهبی ملّت‌های گوناگون رهنمون می‌شود.

دنیای روزآمد تکنولوژی‌ها، امروز، این ارمغان ارزشمند ادبیات شفاهی و فلکلور را تهدید کرده است و بسیاری مادران از فرط خستگی و مشغلۀ کار دیگر برای کودکانشان لالایی نمی‌خوانند و بسیاری از مادر بزرگ‌ها فرصت دیدار با نوه‌های عزیزشان را کمتر به دست می‌آورند.

 حفظ این ثروت ادبی و سنّت قومی؛ حتّی با به کار گیری انواع «روش‌های بازتولید فرهنگی» ارزش بسیار زیادی دارد و شاعر نام‌آشنای ادبیات کودک و نوجوان «اسدالله شعبانی» تلاش دارد در مجموعه اشعار لالایی‌اش با عنوان «لالا لالا عروسک جان»، چند لالایی موزون و زیبا و در عین حال، متناسب با سلایق و نیازهای مادر و کودک امروزی را به مخاطبان ارائه دهد.

این کتاب موزون و جذاب کودکانه، پیشنهاد بستۀ فرهنگی «کتاب‌خوان ماه مهر» به والدین جوان است تا آن را برای کودکان عزیزشان بخوانند و خوابی شیرین و خاطره‌انگیز را به فرزندانشان هدیه دهند.


موریس و کتاب‌های پرنده

نویسنده: ویلیام جویس

مترجم: فرمهر منجزی

تصویرگر: جو بلوم

نـاشـر: پرتقال

تعداد صفحات: ۵۲

همۀ ما می‌دانیم که کتاب‌ها دوستان بسیار مهربان ما هستند، آن‌قدر مهربان که هرگز دوستانشان را تنها نمی‌گذارند و بدون کمترین منّت و توقعّی هر وقت به سراغشان برویم با ما همراه می‌شوند. حتّی گاهی با کمک داستان‌ها و ماجراهای پرشور آن‌ها در حالی که در خانۀ خود نشسته‌ایم بدون نیاز به هیچ وسیله‌ای تا جاهای دور سفر می‌کنیم و از رؤیاهای شیرین و دوست‌داشتنی لذّت می‌بریم؛ این صفات عمومی همۀ کتاب‌هاست؛ اما هر کدام از ما کتاب ویژۀ خودمان را داریم و به‌نوعی می‌توان گفت: که هریک از ما خود یک کتاب هستیم با یک دنیا ماجرا، ماجرایی که با آغاز زندگی ما شروع می‌شود و پس از پایان زندگی مادّی‌مان، بی‌کم‌وکاست یا تغییر، درست همان‌طور که آن را نوشته‌ایم در کنار ما می‌ماند و شیرینی یا تلخی انتهای داستانش، وابسته به اعمال و رفتار هر یک از ماست و تنها خودمان هستیم که می‌توانیم سرنوشت ابدی کتابمان را رقم بزنیم.

«موریس لسمور» هم کتاب خودش را دارد؛ موریس عاشق کتاب‌ها بود و ذهنش بر اثر کلمه‌های زیاد و جورواجوری که در کتاب‌ها می‌خواند به یک دنیای شگفت‌انگیز مبدّل شده بود. او عادت داشت هر روز ورقی از کتاب زندگی‌اش را بنویسد تا اینکه یک روز، شهر طوفانی شد و همه‌چیز به هم ریخت به‌گونه‌ای که حتّی کلمات کتاب زندگی موریس هم داشتند پراکنده می‌شدند؛ اما کتاب‌ها به داد موریس رسیدند و او به کمک یک دوست مهربان، وارد خانۀ امن کتاب‌ها شد و ترجیح داد، همراه کتاب زندگی‌اش کنار سایر کتاب‌ها بماند و حرف دلشان را بشنود و داستان همۀ آن‌ها را بخواند.

تصور کن، خانه‌ای که کتاب‌ها در آن زندگی می‌کنند چه‌قدر جذّاب و دوست‌داشتی می‌تواند باشد و این‌گونه است که وقتی به خانۀ کتاب‌ها می‌روی (کتابخانه) نمی‌توانی به همۀ کتاب‌ها با دقّت نگاه نکنی و تنها به یک یا چند کتاب اکتفا کنی؛ موریس باهوش بود و همۀ اوقاتی که کنار کتاب‌ها داشت را قدر می‌دانست.

روزها و سال‌های شیرینی برای «موریس و کتاب‌های پرنده» می‌گذشت تا اینکه موریس متوجّه شد...

«موریس و کتاب‌های پرنده‌اش» همراه بستۀ فرهنگی «کتاب‌خوان مهرماه» به کتابخانه‌های ما آمده‌اند؛ اگر دوست دارید این کتاب جذّاب را که  یک انیمیشن هم به نامش ساخته شده و جایزۀ آکادمی اسکار را از آنِ خود کرده است را زودتر بخوانید و با موریس به سرزمین کتاب‌های پرنده سفر کنید به کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور مراجعه کنید.

لازم به ذکر است در طرح کتابخوان ماه، هر ماه ۴ عنوان کتاب از بین کتاب های تازه منتشر شده، برای اقشار و سلایق گوناگون مردم و در موضوعات و مناسبت‌های متنوع مانند (سبک زندگی ایرانی اسلامی، ازدواج، تربیت فرزند، اخلاق اجتماعی، خانواده، سلامت، کودک و نوجوان، علمی و دینی و...) انتخاب و به منظور ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی و تحقق دیگر اهداف طرح، کتاب ها در قالب ها و روش های مختلف نظیر پوستر، خلاصه نویسی، کتابچه، فلش و کلیپ، معرفی شده و با محوریت این آثار فعالیت‌های کتاب‌ محور متنوعی مثل جلسات نقد کتاب، مسابقات کتابخوانی و... انجام‌ می‌گیرد.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :